perjantai 4. kesäkuuta 2010

Elävätkö johtajat illuusiossa koska heiltä puuttuu kytkentä asiakkaisiin?

Olin Maija-Riitta Ollilan uuden kirjan, Johtajan parempi elämä, julkistamistilaisuudessa jonka keskusteluissa pohdittiin minkälaisen kontekstin itselleen ja organisaatioilleen johtajat luovat nykyisessä globalisoituvassa maailmassa. Rakentavatko johtajat oman kontekstinsa illuusion varaan? He tapaavat parhaita asiakkaitaan, organisaatiostaan he tuntevat tulevaisuuden lupaukset, he työskentelevät itse valitun lähipiirin kanssa, heille raportoidaan powerpointeillla jota itsesensuuri on muokannut matkatessaan läpi esimiestasojen ja sparraavat vertaistensa kanssa erilaisissa verkostoissa. Lopputuloksena syntyvät samanlaiset julistukset arvoista, strategioista ja päämääristä sekä monesti vesittyvät mittavat muutosprojektit. Kun kasvua ja tulosta ei synny johto vaihtuu uuden tieltä.

Kyvykkäät alaiset ja hyvä intuitio ovat elintärkeitä johtamisen kellotaajuuden kasvaessa maailmassa jossa huomisen mahdollisuudet ja uhat tulevat yhä useammin yllättäen. Miten rakentaa liiketoiminnan ohjaukseen ”perstuntuma” jotta vauhti säilyy nopeissa mutkissa?

Lyhyellä tähtäimellä paras tapa toteuttaa strategiaa on voitta ne kaupat jotka halutaan. Pidetään ja saadaan ne asiakkaat jotka olemme valinneet, varmistetaan uusien tuotteiden läpimeno markkinoilla, kasvatetaan palveluliiketoiminnan osuutta ja onnistutaan myymään lisäarvomme kasvattamalla katteitamme.

Liikevaihto on parhaimmillaan jo viikkoja ja kuukausia vanhoja kauppoja ja sitäkin vanhempaa myyntiä ja markkinointia. Johtopäätökset tänään perustuvat kaukaiseen historiaan ja päätökset tänään voimme arvioida joskus tulevaisuudessa. Perstuntumaa ei saada ja ajankohtainen tieto edellyttää kuormittavia ”deep dive” harjoituksia.

Maailmanluokan yritykset rakentavat viikoittaisen vuorovaikutuskanavan ylimmästä johdosta myynnin ja asiakaspalvelun etulinjaan. Ytimenä on esimiehen ja alaisen keskustelu missä faktapohja tulee myyntisuppilon sisällöstä ja dynamiikasta sekä keskusteluista asiakkaiden kanssa. Näiden pohjalta esimies ja alaien lyövät lukkoon ennusteensa ja aktiviteetit joilla ennuste toteutuu ja tavoitteet saavutetaan.

Ylin johto on reaaliaikaisesti kiinni markkinoissa tietäen millä päätöksillä ja toimenpiteillä kvartaalin tavoite jälleen tehdään. Johdolla on nyt aikaa panostaa pitkän tähtäimen suoritus- ja kilpailukyvyn kehittämiseen. Paras strategia on se joka toteutuu, vaikka se on sama kun kilpailijalla joka ei saa sitä toteutettua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti